BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS

Thursday, January 28, 2010

Interaksi Berkesan

baru-baru ini,,sy terserempak dengan kenalan lama yang suatu ketika dahulu pernah menuntut ilmu di sebuah sekolah yang cukup terkenal di bandar kota bharu..Alhamdulillah,,kami bertanya khabar,,mengimbau kenangan ketika bergelar pelajar sekolah menengah..
Namun,apa yang telah menimbulkan kesedaran kepada saya,ketika berbicara terutama dengan kenalan lama yang sudah lama kita tidak bersua,,kita sewjarnya pandai berborak (memastikan topik yang sesuai dan selesa) Saya suka untuk berkongsi tips dalam situasi ini..
jika keadaan sedemikian berlaku,,cuba berborak tentang sesuatu yang mengembirakan dan elakkan daripada menyentuh isu-isu sensitif,pergaduhan dan sebagainya kerana ini mungkin bakal menimbulkan ketidakselesaan kepada mereka.
Ape2 pon,,always make them happy..Kadangkala sesetengah orang suka apabila dilayan baik namun dia tidak pandai nak layan orang dengan sebaik mungkin,,maybe dah cuba,,tp kurang berjaya..mereka mungkin juga tidak tahu cara komunikasi yang betul..Saya ingin cuba berkongsi tentang tips komunikasi yang betul..ini,,Alhamdulillah saya dapat dalam suatu majlis ilmu di HUSM baru-baru ini.
Cara nak berinteraksi dengan masyarakat dan membuat mereka mudah sahaja..

  • tanya khabar mereka & sedia mendengar (jadi pendengar yang baik)
  • teknik puji / kritik..seeloknya kita lemparkan pujian yang ikhlas supaya mereka lebih selesa
  • elakkan menyentuh isu peribadi mereka..mungkin mereka xsuka..siapa tahu..hehe
  • cuba tanya soalan-soalan yang lebih terbuka..( apa yang mereka buat,,kerja dll)
  • yang paling penting,,ingat nama mereka,,kalau bagi perempuan,mudah saya kira sbb sesetengah org membahaskan diri mereka dengan nama..so kalo x ingat,,kita alert la,,kot2 ada dye sbut nama nyer..hehe.. eg,,sya,za,bah,dia,nana dll)
haha..dats all..hope u all gain somtg from this ya!! :)

0 comments: